Thema van Yin yoga December

Lichamelijke stress

Emoties en stress hebben veel invloed op je lichaam. Stress ontstaat doordat je iets moet doen waarvan je denkt het niet te kunnen of omdat je het niet wilt doen. Stress is niet altijd slecht, het helpt je ook goed te presteren. Let op! na een korte stress periode dien je ook weer je ontspanning te zoeken. Dit kan met yoga, meditatie, een boek lezen, wandelen, leuke dingen doen, enz. 

Hieronder volgen een paar tips die je kunnen helpen lichamelijke stress te verminderen: 

  1. Suiker, koffie en sigaretten, zorgen voor een tijdelijke opleving, matig het gebruik hiervan.
  2. Maak een actielijstje waarop je noteert wat je allemaal wilt gaan doen. Door het opschrijven, geef je jezelf rust in het denken en blijf je er niet steeds over malen.
  3. Elke dag 1 uur “vakantie”-> plan voor jezelf elke dag een uur in voor ontspanning.
  4. Stop met multi-tasken, hierdoor word je chaotisch en alles duurt langer.
  5. Zorg dat je huis is opgeruimd. Als je wilt dat je rustig wordt in je hoofd, is je huis opruimen een goed plan. Holistisch gezien is je huis een afspiegeling van je denken.
  6. Ga tussen de middag wandelen om je hoofd leeg te maken.
  7. Beoefen yoga en mediteer voor je lichamelijke rust.
  8. Praat over wat je dwars zit, dat geeft ruimte en dan kan je beter relativeren. Of schrijf het op.
  9. Wees lief voor jezelf. Perfect bestaat niet!
  10. Geniet ook van de kleine dingen. Mooie cadeautjes, een glimlach van iemand naar jou of de zon die schijnt, de geur van een verse koffie, enz.

Lukt het met deze tips niet, zoek dan hulp! Bij Pilago geven we spirituele therapieën om je erbij te kunnen helpen.

OHM 

De steen die ik heb gekozen is labradoriet

Deze steen vult door zijn veelkleurigheid alle chakra’s, zodat je aura sterk is en je helpt om onder alle omstandigheden jezelf te blijven. Labradoriet helpt ook tegen mensen die je energie “opeten”. Het is ook een goede meditatie steen, het stimuleert je intuïtie en spiritualiteit. Labradoriet maakt je rustig en geconcentreerd in een stressvolle situatie. HSP’ers kunnen zeker baat hebben bij deze steen om bij zichzelf te blijven.

Labradoriet

 

Mudra's

Ganesha Mudra

Mudra Ganesha

Deze Mudra geeft zelfvertrouwen, moed en wilskracht om moeilijke situaties op te lossen en wekt compassie en respect op voor andere mensen. Ganesha geeft ook de energie waarmee problemen worden opgelost die je in de weg staan. Deze Mudra is ook goed tijdens bijvoorbeeld lastige vergaderingen. 

Anti stress mudra

Mudra Anti stress

Deze Mudra reguleert de schildklier, die onder zijn vele functies een zeer belangrijke rol speelt in onze perceptie van tijd.
Stress kan zowel veroorzaakt worden door de buitenwereld als ook door een interne onbalans of lichamelijke disfunctie.

Hakini Mudra

Mudra Hakini voor focus

Deze Mudra is om je gedachten te ordenen, elke vingertop stimuleert zijn respectievelijke element en brengt het zo in evenwicht.

Geuren die je helpen stress te verminderen 

Ik heb gekozen voor:

Rozenhout : 15 druppels
Lemongrass : 3 druppels
Palmarosa: 15 druppels

In een brandertje doen met water en daarin de etherische oliën met een theelichtje

Oliebrander

Rozenhout-olie harmoniseert en brengt de geest en ziel weer in evenwicht. In wat voor stemming je ook bent, rozenhout brengt je in evenwicht.  Negatieve gedachten verdwijnen en er ontstaat een vriendelijke sfeer. Is zeer goed te gebruiken als er blokkades zijn zowel fysiek als op emotioneel niveau. Een heerlijke olie voor een massage voor mensen die niet los kunnen laten. Helpt tegen gespannenheid en alle aandoeningen die met stress te maken hebben.

Lemongrass-olie geeft een optimistische stemming. Het werkt als een zonnestraal, die direct in je ziel belandt. Als je bedroefd bent, alle helderheid is uit je geest verdwenen, je dag verloopt moeizaam?  Pak dan de geur lemongrass uit de kast en je dag zal weer zijn als een wolkenloze stralende dag.

Palmarosa-olie werkt harmoniserend. Na een inspannende, zware dag brengt zij ontspanning en heilzame rust. Palmarosa herstelt je innerlijke evenwicht en helpt stress en gejaagdheid weg te werken. Zij laat een gevoel van harmonie en tevredenheid achter en de mogelijkheid, vrij van alles, weer aan een nieuwe dag te beginnen.

Pranayama. Sama vrrti

Pranayama betekent oefening.
Sama betekent gelijk of hetzelfde.
Vritti betekent actie of beweging.

De in- en uitademhaling zullen even lang zijn.
Begin met 4 tellen inademen en dan 4 tellen uitademen. Voelt dit goed dan kan je 4 tellen inademen, 4 tellen vast houden en dan weer 4 tellen uitademen. Deze manier van ademen cultiveert focus en balans. 

Christel Potasse

 

Beluister de meditaties

hartmeditatie-bt  "Hart meditatie"
(3.30 min)
 Meditatie "Hemels" Meditatie "Hemels"
(11.14 min)