Bandhas (energieslot)

Bandhas

Yoga leer je in fases

Yoga begint met eenvoudig op je mat te komen. Uiteindelijk weet je het verschil tussen Uttanasana (staande vooroverbuiging) en Utkatasana (stoelhouding). Vervolgens ga je de ademhaling en beweging begrijpen en wil je verder gaan. Bandha’s (energiesloten) zijn de sleutel tot verdieping van je yogabeoefening.  Bandha’s zijn pranische of energetische sloten die energie bevatten en je in je lichaam vasthoudt. Prana betekent levensenergie. Door je Bandha’s te gebruiken, ben je in staat om de stroom van energie tijdens je oefening te beheersen. Je behoudt de energie in je lichaam zodat je die kan gebruiken in je fysieke oefeningen.

Hoe gebruik je de Bandha’s

Er zijn drie Bandha’s en één die ze allemaal met elkaar verbindt. Beheers elk afzonderlijk voordat je ze bij elkaar brengt en in de praktijk brengt.

Mula Bandha

Mula Bandha is je “wortelslot”. Je kan het vergelijken met je bekkenbodemspieren. Je bekkenbodemspieren zouden tijdens je hele yoga beoefening licht aangetrokken moeten zijn. Door je Mula Bandha te gebruiken, laat je de energie omhoog komen in plaats van de energie naar beneden te laten stromen. Je laat je prana dus niet wegvloeien (slot). Door je prana vast te houden en omhoog te laten komen, steek je als het ware je innerlijke vuur aan en verbrand je je onzuiverheden. De Mula Bandha draagt bij aan de lichtheid van je handen en voeten en voorkomt vermoeidheid tijdens je training.

Uddiyana Bandha

Uddiyana Bandha betekent “vliegen” of “opstaan”. Dus, Uddiyana Bandha is je “omhoogvliegende sluis”. Fysiek verwijst het naar je middenrif, maag en buikorganen. De Uddiyana Bandha activeer je door je navel richting je wervelkolom te trekken en dan omhoog naar je middenrif. Door Uddiyana Bandha te gebruiken, zit je energie in je romp. De Uddiyana Bandha gebruik je als je voorover buigt, achterover buigt of ondersteboven staat. Het kan ook helpen om je twists te verdiepen.

Jalandhara Bandha

Bandha is je “keelslot”, omdat het de energiestroom langs de nek opent of sluit. Jalandhara Bandha wordt meestal uitgevoerd met pranayama (meditatie en ademhalingsoefeningen) of zelfs gecombineerd met Uddiyana Bandha. Het wordt zelden alleen uitgevoerd. De actie van Jalandhara Bandha creëert druk op je keel en brengt je schildklier in balans, en het kan het metabolisme optimaliseren. Hoe voer je een Jalandhara Bandha uit. Trek je kin in en hef je borstbeen richting je kin.

Maha Bandha

Maha Bandha betekent “groot” of “oppermachtig.” Combineer alle drie de Bandha’s om Maha Bandha te bereiken. Maha Bandha activeert drie chakra’s – Muladhara, Manipura en Vishuddha. Het combineren van deze drie Bandha’s kan de geest kalmeren en een vreedzame staat creëren. Maha Bandha wordt vaak beoefend vóór meditatie. Hoe deel je Maha Bandha? Zoek een comfortabele zitpositie. Ga lang zitten, adem normaal en ontspan. Haal diep adem en ruim je adem volledig op. Houd je uitademing en engageer Jalandhara Bandha, dan Uddiyana Bandha, en ten slotte Mula Bandha. Eerste release Mula Bandha, vervolgens Uddiyana Bandha en ten slotte Jalandhara Bandha.

De Bandha’s of ‘energiesloten’ hebben grote voordelen. Ze kunnen je fysieke oefening en je meditatieve en spirituele yogabeoefening verdiepen. Je dient de Bandha’s eerst individueel te beheersen voordat je ze combineert in Maha Bandha. Oefen de Bandha’s alleen voordat je ze in je Asana-oefeningen verwerkt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.