Pilago-Pilates Online

De 7 voordelen van 2x per week aan pilates doen

1. Voor flexibiliteit
2. Voor kracht en kernstabiliteit
3. Verlies geleidelijk gewicht
4. Brengt je lichaam in vorm
5. Ontwikkelt een betere lichaamshouding
6. Laat fysieke spanning los (spieren ontspannen)
7. Vermindert stress
8. Betere doorbloeding


De zes principes van de Pilates methode

De zes principes van de Pilates methode zijn ademhaling, concentratie, controle, centrum, flow en precisie.

Adem

Je ademhaling is belangrijk in de Pilates methode om genoeg zuurstof binnen te krijgen, zodat elk deel van je lichaam daarvan wordt voorzien. Zuurstof zorgt ervoor dat je lichaam zich kan reinigen en versterken. Dus een volledige inademing en complete uitademing is een must! Bij het beoefenen van Pilates adem je uit bij een inspanning (kost kracht) en bij een inademing ontspan je. De ademhaling bij Pilates is naar de achter- en zijkant  van je bovenlijf gericht om je corset actief te houden. Dit heeft tot gevolg dat je diepere buik- en bekkenbodemspieren altijd actief betrokken zijn bij de beweging.

Concentratie

Intense focus ofwel concentratie op de oefeningen/bewegingen is bij Pilates belangrijker dan de oefeningen zelf. 

Controle

“Contrology” was Joseph Pilates zijn voorkeursnaam voor ‘zijn methode’. Het was gebaseerd op het idee van spiercontrole. Alle oefeningen worden met volledige focus uitgevoerd, zodat de spieren controle krijgen over de oefening.

Corset

Het corset is je centrum waarvandaan elke beweging in Pilates begint. Je corset stuurt vanaf daar je hele lichaam aan.

Flow

Door het goed gecoördineerd uitvoeren van de bewegingen krijgt je lichaam een goede flow. Hierdoor kan je kracht en uithoudingsvermogen op bouwen.

Precisie

Precisie is essentieel in de Pilates methode. De focus ligt op het doen van een nauwkeurige en perfecte beweging. Het doel is om uiteindelijk te zorgen dat het een tweede natuur wordt en in het dagelijks leven je beweging verbetert.


Pilates met Kitty

Pilago met Christel