Hatha Yoga

Ik wil me inschrijven

De 10 voordelen van 2x per week Hatha Yoga doen:

Belangrijk is dan wel dat je goed naar de instructies van je docent luistert

1. Helpt je flexibel te blijven.
2. Bouwt kracht en kernstabiliteit
3. Bouwt balans en mobiliteit
4. Helpt gezonde gewrichten te behouden
5. Stimuleert het immuunsysteem
6. Kan ontsteking en ontstekingsziekte verminderen
7. Verbetert de slaapkwaliteit
8. Helpt bij het ontwikkelen van discipline en zelfbeheersing
9. Vermindert angst en stress
10.Het is echter belangrijk om niet uit het oog te verliezen dat yoga een spirituele oefening is die bedoeld is om de beoefenaar naar een steeds diepere staat van zelfrealisatie en bevrijding te brengen.


Waarom Hatha yoga zo goed is voor je?

Hatha yoga is de oudste en allereerste yogastijl, veel yogastijlen zijn hiervan afgeleid.

Hatha yoga kent zijn oorsprong in de tijd dat de monniken ook zachte lichaamsbeweging wilde doen om zich voor te bereiden op het mediteren. Hierdoor lieten ze spanningen verdwijnen uit het lichaam, zodat ze tijdens de meditatie ook langer en comfortabeler konden blijven zitten. De verbinding tussen lichaam en geest is heel belangrijk in de Hatha yoga.

Ha-Tha betekent zon en maan. Ha en Tha zijn tegengestelde die elkaar aanvullen. De zon staat namelijk voor actie, vurig en mannelijk. De maan staat voor verinnerlijking, kalmerend en vrouwelijk. Binnen de Hatha yoga komen de kenmerken van zon en maan samen. Regels waar je zowel fysiek als mentaal naar leeft. Hatha yoga is de basis van Sutra drie (asana = lichamelijke beweging) en Sutra vier (Pranayama = ademhaling) binnen de yoga.

Ademhaling
Door yogahoudingen in combinatie met ademhalingsoefeningen en verschillende ademhalingstechnieken te doen, verbind je lichaam en geest met elkaar. Hiermee zorg je voor een bewuste ademhaling en voel je door middel van de verschillende ademhalingstechnieken buik- en borstademhaling, wat de ademhalingsoefeningen voor je kunnen doen. Bij Hatha yoga leer je deze ademhalingstechnieken toe te passen en krijg je controle over je ademhaling. Ademhaling ontspant, laat je negatieve energie loslaten, geeft je kracht en positieve energie. Het helpt je je lichaam en geest weer in balans te brengen door de energiebanen/meridianen te stroomlijnen.

Doel
Hatha yoga brengt je in contact met jezelf, laat je innerlijke rust/balans ervaren in zowel je lichaam als geest en laat je leven in harmonie met jezelf, de natuur, je omgeving en anderen. Dat is de kracht van Hatha yoga. Je laat je niet snel uit het veld slaan, doordat je met het beoefenen van Hatha yoga hebt geleerd je balans te bewaren en op een andere manier te kijken naar wat er om je heen gebeurd. Je kiest bewust om je ergens iets van aan te trekken of niet. Hatha yoga geeft positieve energie aan je zenuwstelsel en organen, het leert je met stress omgaan en maakt je soepeler.

Bij het beoefenen van Hatha yoga in een yogaschool zal de docent je richting en energie geven. Het gaat er niet om hoe de houding eruit ziet, maar om hoe het voelt en je daar bewust van te zijn. Bij Hatha yoga gaat het om jou! Je leert negatieve gedachten los te laten, je volledig op jezelf te concentreren en jezelf en de wijze waarop jij de houding kunt uitvoeren te accepteren.